Fuck vår värld

Jag ligger och mår dåligt igen, men inte för att mitt liv är dåligt. Mitt liv är bäst, jag har underbar familj, pojkvän och vänner. Men världen jag lever i är så jävla fittigt dålig. Min värld säger ständigt åt mig att jag inte duger. Att mitt kön gör mig till en mindre person. Vår värld ser till att det är okej att gifta bort små tjejer till gamla gubbar, eller att bränna sönder sin dotter för att hon trampar på familjens heder (genom att just vägra bortgiftemål). Min värld säger åt mig att det spelar ingen roll att jag har A i alla ämnen, för killen i klassen som sitter bredvid mig som snittar E kommer ändå få bättre jobb och lön än mig. Bara för att han är en han och jag än hon.  Min värld gör det okej för killar att ta opassande på mig ifall jag bär utmanande kläder eller/och är onykter. Min värld kan inte döma våldtäkt, VÅLDTÄKT, för min värld kan inte bevisa att tjejen sa nej (till VÅLDTÄKT). Min värld och människor i min värld trakasserar feminism trots att vårt samhälle ser ut som det gör. Genom att säga att feminism inte behövs säger du att det är okej att Mohammed bränner sönder sin dotters Alayas ben bara för att hon inte vill gifta sig med Ahmed som är 50 år och som kommer att ta sönder hennes inre på bröllopsnatten. Jag skiter i feminism för mig, jag kan ta att jag behöver gå hem tillsammans med Teo varje fest för att inte riskera att bli våldtagen, men jag tänker fan ALDRIG sluta kämpa för feminismen för tjejerna som inte har RÄTTEN ATT BESTÄMMA ÖVER SITT LIV OCH SIN KROPP. Och jag vill bara spotta på alla som spottar på feminismen. Skaffa lite jävla utbildning och kunskap om vad feminism är.

Jag kämpar inte för feminism endast för mina egna rättigheter i Sverige (som T.ex löneskillnader) utan också för tjejers RÄTT ATT LEVA. Kan ni förstå det? Säg aldrig att feminism är oviktigt, varken den som gynnar mig eller den som gynnar Alaya. För det finns inga olika feminismer, det finns en, och den är till för ett jämställt samhälle, både lönerätt och livsrätt. Och inte förrän du fattat detta, kan du uttala dig negativt om feminism. 

Tänk om det var din dotter eller lillasyster eller mamma som blev våldtagen, och hennes förövare som går fri, för det går inte att bevisa att din sönderslagna dotter, syster eller mamma inte samtyckte, kan du då fortfarande säga att feminismen är skit?

Jag är så jävla ledsen på denna jävla skitvärld, och jag är så jävla ledsen att inte jag kan få killarna i min närhet att förstå. De är rädda för att få mindre lön, men om vårt framtida jämställda samhälle kan rädda flickor ifrån miserabla liv att gå till mötes, gör det då något att din lön är lika hög som din frus? 

Och bara för att förtydliga lite (för er som inte ritkigt fattar det med lönen) när vi säger att vi vill ha lika lön menar vi lika lön för personer med samma utbildning och förutsättning. Lisa ska kunna ha samma lön som Nils ifall Lisa och Nils har samma utbildning och kämparglädje, okej? Vi menar inte ett fall som: Lisa som bara gått högstadiet och jobbar som städerska ska ha samma lön som Nils som gått på Juridikum och är högt uppsatt advokat?? NEJ, FATTA. LIKA FÖRUTSÄTTNING OCH AMBITION OCH KUNSKAP = LIKA FUCKING LÖN OAVSETT KÖN.

Så jag säger som så många andra underbara: BACKA DIN MAMMA, BACKA DIN SYSTER, BACKA DIN BÄSTAVÄN, BACKA DIN MORMOR, BACKA DIN FARMOR, BACKA DIN DOTTER, BACKA MIG, BACKA DIG OCH BACKA KVINNAN, så att hon en gång för alla kan gå BREDVID mannen, inte framför och inte bakom, bredvid. 
Sanna :)

klockrent!!